fbpx

Távbőrgyógyászat a Doxy.me platformon

Rendelőnk elindította távbőrgyógyászati szolgáltatását, a biztonságos és kényelmes betegellátáshoz, online konzultáció formájában. Hogy hogyan működik? Leírjuk. Időpontot foglalni távkonzultációra pedig itt tud.

A Doxy.me egy amerikai fejlesztésű, internetes távgyógyászati-platform. Előnye akár a Skype, akár más hasonló alkalmazáshoz képest, hogy használata az Ön számára nem igényel semmiféle regisztrációt vagy letöltést, hiszen a videokonferencia az internetes böngészőben történik. További jó hír, hogy az így történő kommunikáció titkosított, harmadik fél nem férhet hozzá, a platform pedig teljesen GDPR-kompatibilis.

Néhány tudnivaló a távbőrgyógyászati konzultáció előtt:

  • A Doxy.me kényelmes alkalmazásához asztali számítógép/laptop használata javasolt Chrome, Firefox vagy Safari internetböngészővel. Habár a rendszer működik a mobileszköz böngészőjéből is, innen nem minden funkciója elérhető.
  • A megfelelő képminőséghez HD felbontású kamera és megfelelően gyors internetkapcsolat javasolt, a beszélgetéshez pedig elég a készülék beépített mikrofonja és hangszórója.
  • Bőrgyógyászati diagnózist webkamerán keresztül látott tünet alapján nem lehet, ezért a videokonzultáció során lehetősége van fotókat küldeni tüneteiről – ehhez azonban telefonján készült képeit helyezze át számítógépére a vizit megkezdése előtt. (Fontos, hogy iPhone-nal készült, .heic kiterjesztésű képeket rendelőnk számítógépe nem jelenít meg, így azokat át kell konvertálni .jpg, .jpeg vagy .png kiterjesztésű fájllá.)

Így tudja elindítani a távkonzultációt:

  • Az időpontfoglalást visszaigazoló e-mailben megkapta a virtuális rendelőmhöz vezető linket, erre kell kattintania.
  • Ezután böngészőjében a lenti képen látható oldal fogadja. A felugró ablakba írja be a foglaláskor is megadott nevét, illetve neve alatt fogadja el a távkonzultációhoz kapcsolódó tudnivalókat, a jelölőnégyzet kipipálásával.
  • Ezután, ha böngészője kéri, engedélyezze számára a kamera, a hangszórók és a mikrofon használatát!
  • Így bekerül virtuális rendelőm virtuális várótermébe. Kérem itt várakozzon, amíg megérkezem, vagy ellátom az Ön előtt lévő pácienst.

Sokan és sokáig ördögtől valónak tartották, hogy egészségügyi dolgozók az online lehetőségeket kihasználva nem személyes találkozás során, hanem a távolból, online nyújtsanak segítséget azoknak, akiknek bármilyen okból erre szüksége van. A COVID-19-járvány azonban lassan mindenkit megtanít arra, hogy a távolból végzett munka is munka, és az így nyújtott segítségnek is van annyi értéke, mint a személyes konzultációnak. Ez alól a bőrgyógyászati ellátás sem kivétel.

Távkonzultáció? Fúúúúj!

Pittyeg a telefon, érkezik az üzenet egy ismerőstől Viberen, megnyitom, és egy kép fogad egy nagy vörös foltról a bőrön. Kép alatt a kérdés: mi ez? Így eléggé nehéz bármit is konzultálni, de nem lehetetlen.
Sokan azt gondolják, hogy a bőrgyógyászat olyan szakma, ahol minden bőrtünet pusztán a látványról felismerhető. Pedig ez nagyon nincs így: példának okáért a tüdőgyógyász sem mond diagnózist csupán a mellkas röntgenen látott folt alapján. A páciensnek lehetnek szubjektív panaszai, van kórtörténete, esetleg összefüggésbe tudja valamivel hozni a tünetek keletkezését, ami hasznos is lehet. A bőrtüneteket ezen kívül meg kell tapintani, esetleg nagyítóval megnézni, plusz a betegnek a bőrtünettől egész távoli területen – körmökön, hajas fejbőrön, nyálkahártyákon – is lehet más, de kapcsolódó tünete.
Ezért is lehet az, hogy egészen mostanáig hazánkban nem volt hivatalosan elfogadott a távbőrgyógyászat. Amikor még messze a koronavírus-járvány előtt egy ilyen célú applikációt szerettem volna lefejlesztetni, konzultáltam egészségügyi szakjogásszal, aki lebeszélt a dologról, mert a kérdéskör jogilag semmilyen szinten nincs szabályozva, és az illetékes hatóság sem engedélyezné.

Távkonzultáció? Ide vele!

És aztán színre lépett a koronavírus: iskolabezárás, home office, karantén, kijárási korlátozás. És az emberek önként vagy kényszerből, de hirtelen bőrgyógyászati ellátás nélkül maradtak. Pedig értelem szerint nincs kevesebb bőrbeteg, csak a csatorna nincs meg, ahol az adott körülmények között megfelelő ellátást kaphatnának, a járványügyi szabályok megsértése nélkül. Fordult a kocka, és az illetékes minisztérium egyenesen buzdítja a szakmát arra, hogy ami lehet, távkonzultáció kapcsán oldjunk meg. De ugyanerre lehet példát látni külföldön is, hiszen sok ország bőrgyógyászati szakmai társasága útmutatókat, irányelveket adott ki a távbőrgyógyászati tevékenységhez, hiszen igény van rá, és egészségügyi dolgozóként az a hivatásunk, hogy segítsünk, alkalmazkodva a kialakult helyzethez.

Távbőrgyógyászati megoldások

Elegáns és hatékony megoldások léteznek arra, hogy ne csak a bőrtünet képe legyen elérhető – ami önmagában sokszor semmitmondó, hanem az ahhoz kapcsolódó egészségügyi adatok is. Lehet e-mailezni a pácienssel a tünetekről és a kórtörténetről – ez véleményem szerint hosszadalmas és nem túl effektív. Lehet e-mailben csatolt képek és kitöltött kérdőív-sablonok alapján véleményt mondani (hasonlót vezetett be nemrég munkahelyem, a Semmelweis Egyetem Bőrklinikája), és lehet élőben, online videochatelni – én ez utóbbi megoldást választottam. (Egyébként az Amerikai Bőrgyógyász Társaság is azt javasolja, hogy új pácienseket első alkalommal valós időben történő, online virtuális viziten kell “ellátni”, és a kontrollok során át lehet térni a kevésbé interaktív módszerekre.) Megmarad a személyes kapcsolat, párhuzamosan az élő konzultációval el lehet készíteni az egészségügyi dokumentációt (ami semmilyen körülmények között nem maradhat el), ha pedig nem látszik valami jól a kamerában, akkor a legtöbb videokonferencia-platform rendelkezik azonnali üzenetküldő szolgáltatással, ahol a tünetről készült képek azonnal megoszthatóak. Az EESZT eljövetelével pedig az elektronikus receptírás és gyógyszerhez jutás sem lehetetlen.
Nyilvánvalóan egyik megoldás sem jobb, mint a másik, a választott platform jórészt személyes preferencia lesz. Nincs továbbá kidolgozva egyelőre az ilyen jellegű konzultációk adatvédelmi- és GDPR-háttere, ami mindenképpen szükséges, de a jelenlegi szükséghelyzetben talán másodlagos. És végül, de nem utolsósorban, a távkonzultáció szakmailag sosem ugyanolyan és nem helyettesíti a személyes betegvizsgálatot, de ismétlem, a jelen helyzetben rendkívül sok embernek nyújt segítséget és megnyugvást.

Még egy utolsó gondolat egy ilyen szolgáltatás áráról. A Brit Bőrgyógyászati Társaság 2019. nyarán megjelent távbőrgyógyászati ajánlásában explicite javasolja, hogy a távkonzultáció ára, amennyiben a páciens 2 napon belül eredményhez jut, lehetőleg 30 brit font körül legyen – ez akkori árfolyamon kb. 11 000 Ft-nak volt megfelelő. Mindenki gondolja végig, hogy ezt az árat a magyar körülményekhez és a járványügyi szükséghelyzethez igazítva, mennyit hajlandó és érdemes kifizetni a távkonzultációért. Mert anyagi hasznot húzni egy ilyen helyzetből nemcsak arcpirító, de a messzemenőkig etikátlan is!

Forrás: British Association of Dermatologists – Teledermatology

A rendelőm Béta Klinika lett, a rendelő honlapja pedig a betaklinika.hu oldalon érhető el.